Follow on Bloglovin

zaterdag 7 april 2018

Een gemixt patroon voor een Jurk

Het mooie dikke boek "Droomjurken: Little Black dress" heb ik al een paar jaren in mijn kast staan.  Ik wou er graag eens iets uit maken.  Ik koos voor de AVA-Variatie, vanwege de open schouders en luchtige zomer-look.
Ik heb heel wat gewijzigd aan het patroon!   Maar ben wel blij met het eindresultaat.  



Het boek zelf vond ik niet veel zaaks om mee te werken.  De patroonbladen zijn niet genummerd, er zitten er een 12-tal in bijlage, dus je moet ze één voor één openen om te zien of je patroondeel op het desbetreffende patroonblad staat of niet.   Heel onoverzichtelijk!  
Jammer!  Want het boek zelf is prachtig!

De maten vallen vrij klein, ik zit normaal tussen de maat 34 en 36.  Ik koos voor deze jurk maatje 36 en aangezien het zo nipt viel, heb ik minder naadwaarde in de zijnaad genaaid dan voorzien.  Het past gelukkig wel mooi;)  (excuus voor de BH bandjes op de foto ;)  Daar ga ik volgende keer wel iets op voorzien :))



Ik wijzigde een hele hoop aan het patroon!!
  • Het rugstuk was normaal open.  Maar dat zag ik niet zitten. Ik dubbelde het borststuk en knipte het in 2 delen ipv aan de stofvouw.  Ik knipte onderaan een stuk weg om de welving aan de borst niet te hebben.   

  • De band tussen het bovenstuk en het rokdeel is ongelooflijk breed.  Ik versmalde tot bijna de helft.  
  • En het rokdeel van het originele patroon is normaal gezien één grote brede stoflap die je helemaal rimpelt tot zo'n pof-rokje. Het flatteerde absoluut NIET.  Ik heb de rok eraf gehaald en gebruikte het patroon van een smalle kokerrok van een jurk die ik hier al eens maakte.  
De jurk zal mooier staan in de zomer, zonder de zwarte laarzen eronder.   Ik kijk er al naar uit!






Patroondeel bovenstuk: "Droomjurken - AVA variatie"
Patroon rokdeel: Knipmode 4 - April 2016 (Vintage Editie) - Jurk 12.  
Maat: 36
Stof: Stoffenstraat



Geen opmerkingen:

Een reactie posten